Ікона "Святі апостоли Андрій та євангелист Марко, празники Введення в Храм Пресвятої Богородиці та Благовіщення Пресвятої Богородиці"
- Інвентарний номер:
- Ж-1674
- Автор:
- невідомий
- Дата створення:
- середина XVI століття
- Місце створення:
- Україна, Галичина
- Провенанс:
- с. Стара Скварява, Львівська обл.
- Техніка:
- темпера
- Матеріал:
- дерево
- Тип предмета:
- Ікона
- Тематика:
- Українське мистецтво, Православ'я в Україні, Християнство
Ікона є частиною іконостасу, що експонується у музеї "Староскварявський іконостас XVI - XVIII ст."
Зараз ікона знаходиться крайньою ліворуч у ряді. Верхній лівий кут ікони зрізаний на якомусь з етапів перебудування іконостаса з метою умістити його під парусом, на який опирається восьмигранний барабан купола. Варто звернути увагу на іконографію апостолів Андрія і Марка. Попри те, що іконописці доволі умовно зображали апостолів, все ж вони мали свої характерні індивідуальні риси та деталі за якими, окрім підпису, можна було їх ідентифікувати. Тож Андрія переважно зображали з довгою бородою та кошлатим хвилястим волоссям. Щоправда колір волосся зустрічається різний, на іконі зі Старої Скваряви апостол зображений сивим. У його руці сувій, це теж атрибут апостолів. Лише євангелистів та св. Павла зображали з книгами. Святий Марко традиційно зображався із коротким темним кучерявим волоссям та бородою. Відповідно як і євангелиста, його зображено з книгою.
Усі празники Староскварявського іконостаса вражають майстерністю та динамічністю композиції. Перший в ряді празник «Введення в Храм» ілюструє момент віддання маленької Марії на виховання в Єрусалимський Храм. Сама подія не міститься у Євангеліях, а походить з апокрифів (тобто текстів, що існували в переданні Церкви, але не визнавались за оригінальні ‒ канонічні тексти). Як знаємо з тих джерел, батьки Марії (Йоаким і Анна) були старшого віку і не могли мати дітей, тому народження Марії було сприйняте як чудо, за яке вони пообіцяли віддати доньку в ранньому віці на виховання до Храму. І ось саме ця подія святкується Церквою як велике свято, що має багату іконографію в християнському мистецтві. Натомість, згадка про Благовіщення в Євангелії міститься (проте лише в Євангелії від Луки), а сама подія особливо шанована в християнстві. Оскільки саме з моменту, коли Марія дізнається, що народить Месію, розпочинається історія відкуплення та спасіння людства. Тому Благовіщення також має багату іконографію в світовому мистецтві.