Ікона "Іван Предтеча та Архангел Михаїл, празники Зішестя в Ад та Вознесіння Господнє"
- Інвентарний номер:
- Ж-1672
- Автор:
- невідомий
- Дата створення:
- середина XVI століття
- Місце створення:
- Україна, Галичина
- Провенанс:
- с. Стара Скварява, Львівська обл.
- Техніка:
- темпера
- Матеріал:
- дерево
- Тип предмета:
- Ікона
- Тематика:
- Українське мистецтво, Православ'я в Україні, Християнство
Ікона є частиною іконостасу, що експонується у музеї "Староскварявський іконостас XVI - XVIII ст."
Як і ікона Богородиці та архангела Гавриїла, ця ікона також вирізняється статичністю у порівнянні з іншими іконами апостольського ряду. Зображення Івана Предтечі є традиційним: його як пустельника намальовано з довгим розкуйовдженим волоссям та бородою, у волосяниці, поверх якої накинено вохристо-золотистий гіматій (плащ). Руки схрещені грудьми на грудях, а погляд спрямований на Христа, у центр ряду. Архангела Михаїла зображено майже ідентично як і Гавриїла, за винятком відтінку стихаря (туніки або сорочки), що має ледь блакитний відтінок, погляд архангела скеровано на глядача.
Зішестя в Ад відноситься до іконографії циклу Страстей Господніх або Воскресіння, і представляє апокрифічний сюжет, якого немає у канонічних Євангеліях, та лише побіжно згадується у апостольських посланнях. Натомість він зустрічається у апокрифах, зокрема в Євангелії від Никодима. Тут, зокрема, йде мова про те як Ісус на другий день після смерті, у суботу, зійшов до Аду і зустрівся та визволив усіх праведників Старого Завіту і відчинив їм Небо. Власне на іконі, обабіч центрального зображення Христа, можемо побачити царів Соломона і Давида та Івана Предтечу, а також Адама і Єву, яким Ісус простягає руку.
Ікона Вознесіння Господнього у Староскварявському іконостасі збереглася погано, але все одно можемо відчитати її композицію, що також є доволі традиційною. Вгорі на веселці на тлі сфери, яку піднімають вгору ангели, тронує Христос. В нижній частині композиції, у центрі, на тлі гір зображено групу апостолів та Богородицю у позі Оранти (Та, що молиться).