Намісна ікона Спаса у Славі і Тайна Вечеря
- Інвентарний номер:
- Ж-1670
- Автор:
- невідомий
- Дата створення:
- середина XVI століття
- Місце створення:
- Україна, Галичина
- Провенанс:
- с. Стара Скварява, Львівська обл.
- Техніка:
- темпера
- Матеріал:
- дерево
- Тип предмета:
- Ікона
- Тематика:
- Українське мистецтво, Православ'я в Україні, Християнство
Ікона є частиною іконостасу, що експонується у музеї "Староскварявський іконостас XVI - XVIII ст."
Опис:
Подібна іконографія почала творитися ще в першому тисячолітті н.е., однак, сформувалася вже радше на початку другого. Зображає вона Христа як суддю, що вдруге у славі приходить на Землю, аби вершити Останній Суд. Тут Христа представлено в повноті своєї влади, в оточенні небесних сил. Він сидить на престолі з підніжкою, у багряно-золотистих шатах, погляд спрямовано на глядача, правиця піднята в благословенні, лівою рукою притримує Євангеліє, відкрите на тексті: «Прийдіть, благословенні Мого Отця, успадкуйте Царство, приготоване вам від заснування світу» (Матвія 25:34). Фігура Ісуса вкомпонована у червоний ромб, що вписаний у блакитний овал, які наповнені монохромними зображеннями ангельських сил. З овалу виходять трикутні червоні промені, в яких зображені міфічні крилаті істоти, що грецькою називаються тетраморф: ангел (людина з крилами), орел, лев та бик. Вперше вони згадуються в Біблії у пророцтві Єзекиїла (Єзикіїла 1:4-28), згодом у книзі Одкровення про них говорить Іван Богослов: «... навколо престола чотири істоти, повні очей напереді й ззаду. Істота перша подібна до лева, друга істота подібна до тельця, третя істота мала обличчя як у людини, а четверта істота подібна до орла, летючого. Чотири ті істоти мають кожна собі по шість крил; навколо і всередині повно очей, і покою не мають ні вдень, ні вночі, промовляючи: “Свят, свят, свят Господь Бог Вседержитель, хто був і хто є і хто приходить. ”» (Одкровення 4:6-8). У пізнішій християнській традиції ці істоти стали символами Євангелистів. Однак трактування, котра істота котрому євангелистові відповідала, різнилися. Найпоширенішою є версія, що лев відповідає євангелистові Маркові, орел ‒ Іванові, людина ‒ Матвієві, бик ‒ Луці. Цікаво, що у Староскварявському іконостасі трактування інше: людина ‒ Матвій, орел ‒ Марко, лев ‒ Лука, бик ‒ Іван.
Як уже згадували раніше, ікона Тайної вечері до середини XVI століття в іконостасі фактично не з’являлася, вона існувала лише серед сцен у іконах Страстей Господніх. У іконостасі в Старій Скваряві маємо чи не перший випадок, коли Тайна вечеря присутня в іконостасі, та ще й у центрі ряду. Її іконографія відрізняється від традиційної візантійської. У давніших композиціях Христа зображали з краю столу, за яким, іноді, за грецькою традицією, апостоли напівлежачи розташовувалися за столом, а не сиділи на кріслах чи лавах, як уже було прийнято у Середньовіччі. Тут Христос сидить в центрі столу, в оточенні апостолів. Поруч Нього апостол Іван, що як згадується в Євангеліях сидів побіля. Юду можна упізнати за тим, як він нахиляється до столу. Коли Христа учні запитали хто його зрадить, він відповів: «Один з дванадцятьох, що вмачає зо мною руку в миску» (Марка 14:20).