Обкладка піхов меча
- Інвентарний номер:
- Ар-574
- Автор:
- невідомий
- Дата створення:
- І століття до н.е. - І століття н.е.
- Місце створення:
- Провенанс:
- Інститут археології Національної академії наук України, Розкопки поблизу с. Гринів Львівської області 1975 року
- Техніка:
- карбування
- Розмір:
- 22 x 6 см
- Матеріал:
- бронза
- Тип предмета:
- Меч
- Тематика:
- Пшеворська культура
Знайдена в ямі №3 Гринівського могильника. Обкладка видовженої прямокутної форми складається з п’яти маленьких прямокутників із зображенням. У верхньому – зображення вовка. Під ним – грифон, що скаче. В центрі дві постаті – чоловіча і жіноча, що тримаються за руки і схилили голови одне до одної. Наступний прямокутник з зображенням барана, що їсть листок. І останнє зображення – вершник на коні. В правій піднятій руці тримає спис, в лівій, опущеній – щит. Обкладка світлокоричневого кольору.
У 1975 році археолог Денис Козак проводив розкопки у селі Гринів Пустомитівського району Львівської області. Тут він знайшов могильник зі шістьма похованнями, які були здійснені за обрядом трупоспалення. Самі поховання датуються І століттям нашої ери і належить до пшеворської культури (була поширена на території Польщі і західної України протягом ІІ ст. до н.е. - IV cт. н.е.). Найбагатшим похованням було поховання № 3 - тут знайдено повний набір зброї того періоду: меч з піхвами, умбон (металеву накладку на щит), шпору, два кинжали, наконечник списа, що свідчить про особливе становище тут похованого воїна. Її навмисно пошкоджено. Меч поламано на три частини, наконечник списа і кинджали теж, шпори розігнуто, умбон розплющено, у нижиць відламано лезо. Це характерно для пшеворських племен. Денис Козак запропонував дві версії чому пошкоджено ці предмети: після смерті воїна його зброю також умертвляли, щоб він зміг користатися нею у потойбіччі або ж, навпаки, живі хотіли "роззброїти" небіжчиками, щоб він не міг зашкодити їм.
Декор на цій обкладці "розповідає" нам про космологічні уявлення того часу. Центральним мотивом усієї композиції є боротьба героя зі силами хаосу заряди впорядкуання Всесвіту, звільнення життєдайних сил та плодючості худоби. Бачимо священний шлюб героя-першопредка зі земною богинею у середньому ярусі. Цей ж герой зображений як вершник в нижньому ярусі.
Пшеворська культура була поширена на території між Одером і Віслою між ІІІ століттям до н.е. до V століття н.е. В Україні пам’ятки пшеворської культури розташовані на Волині і південному Поділлі, датуються І століття до н.е. - І століття н.е. Поховальний обряд – тілоспалення. Останки воїнів супроводжуються зброєю, яку попередньо спеціально псували.